Portugal en ?

15 november 2021 - Porto, Portugal

Hoi Allemaal,

Het is alweer 2 weken geleden dat ik voor het laatst heb geschreven en dit voelt absoluut niet zo. De laatste keer vertelde ik dat ik nog naar Portugal moest reizen en nu ben ik alweer op mijn laatste bestemming in Portugal. Ik ben net aangekomen in Porto en heb weer een treinreis van 3 uur achter de rug. De laatste keer dat ik schreef was ik in Sevilla, dus daar ga ik nu dan ook verder. Ik besloot om lopends de stad door te gaan. Eerst moest ik een supermarkt zien te vinden voor wat te eten. Nadat ik deze had gevonden ben ik langs de meest bekende bezienswaardigheden gelopen. Het regende in het begin een beetje dus ik moest af en toe even schuilen, maar gelukkig werd het iets later beter. Ik ben langs de kathedraal en het koninklijk paleis gelopen. Toen de zon er eenmaal een beetje doorkwam was het erg lekker warm, dus ben ik een uurtje bij het water gaan zitten. Toen zag ik de donkere wolken weer aankomen dus ben ik snel verder gelopen. Ik heb nog even ergens onder moeten schuilen en ben toen terug gelopen naar het hostel. Ik ben daar tot in de avond gebleven en heb daarna nog wat gegeten. De volgende dag ben ik eerst richting het busstation gelopen, om een bus te reserveren voor de volgende dag. Vanuit daar ben ik weer door de stad heengelopen, maar nu richting het park waar ik graag heen wilde. Dit was het Maria Luisa Park. Daar vind je Plaza de España wat ik een van de mooiste gebouwen vind die ik onderweg ben tegengekomen. Ik heb daar even rondgelopen en ben toen de rest van het park doorgelopen. Er was een vijver met een eilandje in het midden, waar allemaal enorme eenden op zaten. Tussen die eenden leefde een kat. Ik heb daar een tijdje staan kijken. Ergens heb ik nog even op een terras gezeten wat te drinken. Vanuit daar ben ik weer naar het hostel gegaan en heb nog even wat te eten gehaald.

De dag erna ben ik naar de bushalte gelopen. Er loopt geen treinverbinding van het zuiden van Spanje naar het zuiden van Portugal. Ik wilde graag naar Faro, dus heb daarom een busticket geboekt. In 2,5 uur was ik daar. Ik was nog even in de war, want ik had geen rekening gehouden met het tijdsverschil in Portugal. Het is hier een uur vroeger. Ik was om 12 uur al in het hostel. Ik ben daar eerst gebleven. Ik had enorme nekpijn, waarschijnlijk van het bed waar ik in Sevilla op heb geslapen. Dit moest eerst even wegtrekken. Ik ben nog een rondje gaan lopen in het oude gedeelte van Faro. Dit was niet heel bijzonder. Wel ligt het aan het water. De dag erna ben ik met de bus richting het strand gegaan. Net voor het strand ligt namelijk een natuurgebied waar je doorheen kunt lopen. Als je geluk hebt kun je daar flamingo's spotten. Helaas had ik dat geluk niet. Na bijna 3 uur daar te hebben gelopen ben ik terug gegaan. De avond heb ik weer in het hostel doorgebracht.

Op de vrijdag ging ik al weer door naar Albufeira. Ik ben naar het station gelopen en de trein deed er maar 30 minuten over. Echter sta je dan een eind buiten het Centrum dus moest ik ook nog met de bus. Ik had niet goed gekeken en de aansluiting op mijn andere bus gemist. Ik had geen zin in extra wachten, dus ben 20 minuten met mijn zware spullen gaan lopen naar mijn hostel. Ik zat midden in het dorp en vlakbij zee. Dus ben natuurlijk nog even richting de zee gegaan. Ik had in het hostel een kamer voor mijzelf, dus dat was wel even fijn, na altijd met anderen op de kamer te hebben gelegen. Ik had voor de dag erna een boottour geboekt, ik ben naar de haven gelopen wat een half uurtje was. Met de boot gingen we eerst de open zee op. We hebben daar dolfijnen gespot. Vervolgens voeren we door naar de grotten, waaronder de Benagil Cave. Na 2,5 uur was ik weer terug. Tijdens het teruglopen heb ik nog wat vriendjes gemaakt met wat straatkatten.

Op zondag ben ik met de trein doorgereisd naar Lagos. Daar heb ik eerst even in het hostel gezeten en ben vervolgens een supermarkt gaan zoeken. Wat nogal lastig was om een fatsoenlijke te vinden. In de avond deed ik niet heel veel meer. De volgende dag besloot ik naar het strand te gaan. Lagos zelf is namelijk niet super bijzonder, dus een strandmiddagje zat er wel even in. 's Avonds ben ik lekker uit eten geweest en heb even op papa en mama's kosten een volledig menu besteld haha.

Dinsdag ging ik dan door naar Lissabon. Dit was 5 uur in de trein en ik kon ook pas laat op de dag vertrekken, dus uiteindelijk kwam ik pas rond een uur of 7 aan in het hostel. Lissabon stond al een tijdje op mijn lijstje om echt te bezoeken. Mijn hostel stond midden in de stad, dus dat was ideaal. De woensdag ben ik dan ook maar daar beginnen rond te lopen, zonder plan. Ik ben in de richting van het water gelopen en kwam al wel wat leuke dingen tegen. Ik besloot vanuit daar naar het kasteel te lopen. Deze staat boven op een heuvel en vanuit daar heb je een heel mooi uitzicht op de stad en het water. Het kasteel zelf was niet zo heel bijzonder. Wel liepen er iets van 30-40 pauwen rond. De dag erna besloot ik richting een boekwinkel te lopen die goed bekend staat in Lissabon en die op veel lijstjes staat. Ik koos de route langs het water en richting de grote bekende brug. Deze route duurde een uur. De boekwinkel bleek tegen te vallen, maar ik bleek bij LX Factory te zijn. Dit is een industrieel gebied onder de grote brug, waar ze allemaal restaurantjes en winkels hebben gemaakt. Zag er heel leuk uit. Vanuit daar ben ik naar de bekende tram gelopen (heb uiteindelijk voor het laatste stukje een bus genomen). Ik ben daarna weer terug gegaan naar het hostel, want ik had het zo gepland dat ik om 17.30 een film kon zien in de bioscoop. Daar kwam ik laat weg. Ik heb nog wat gegeten en ben naar het hostel gegaan. Ik had voor mijzelf besloten de volgende dag naar Sintra te gaan, maar ik had ook nog ontzettend veel te regelen en had nog maar één dag. Ik heb besloten om 2 dagen extra in Lissabon te blijven. Dus de dag erna had ik eigenlijk een dagje helemaal niets. En dat was ook wel even lekker. Dus zaterdag stond Sintra op het programma. Dit ligt net buiten Lissabon en bestaat uit verschillende heuvels met verschillende kastelen. Ik wist dat ik niet alles kon zien. Ik ben de heuvel opgelopen richting het eerste grote kasteel. Deze heb ik volledig bekeken. Er waren verschillende grotten en mooie uitzichten daar dus heb mij daar wel vermaakt. In de middag ben ik weer richting het hostel gegaan. De dag erna was mijn laatste volledige dag in Lissabon. Ik heb eerst mijn treinticket geregeld en ben vervolgens nog wat rond gaan lopen. In de middag heb ik nog een poging gedaan om een winterjas te zoeken, maar dat is niet meer gelukt.

Vandaag ben ik dan naar Porto gereisd. Hier blijf ik tot en met woensdag en dan neem ik een vliegtuig weg uit Portugal. Morgen ga ik denk ik een free walking tour doen en nog een poging tot het vinden van een winterjas. Ik moet zeggen dat alles nu wel prima verloopt. Alleen fatsoenlijk eten hier vinden blijft lastig, dus hoop dat dat beter wordt. Als jullie vragen hebben mogen jullie die natuurlijk altijd stellen. Ik ben nu dan ook aan het einde gekomen van de eerste helft van mijn reis (het deel waar ik ook een redelijk plan voor had), nu gaat de tweede helft beginnen woensdag. Deze helft start in Wenen en vanuit daar reis ik verder met de trein.

Tot de volgende!

Groetjes uit Porto

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Aaltje:
    15 november 2021
    veel plezier in Wenen en ??????
    en succes met het kopen van een winterjas die hebben we hier wel nodig
    groetjes J. S.
  2. Gerda:
    15 november 2021
    Hoi Manon, Knap hoor hoe jij je reis onderneemt, wel heel veel wandelen. Heb je geen hinder van de coronaregels of zijn die niet in Portugal? Goede reis verder naar Wenen, daar heb je wel een dikke jas nodig. Groetjes van ons.
  3. Karin Dinic Tingen:
    15 november 2021
    Je bent lekker bezig. In Wenen kun je ook een heleboel bekijken en dat heb je ook vast al wel uitgezocht. Veel plezier met het vervolg van jouw avontuur.
  4. Aaltje:
    15 november 2021
    Hoi Manon heel veel plezier in Wenen en we kijken uit naar je volgende blog sterkte met zoeken naar een winterjas groetjes aaltje
  5. Mia Klaassens:
    16 november 2021
    Zo Manon, je doet ontzettend veel, je hebt al vele km. ter voet afgelegd, jammer dat je niet richting Torre de Belem bent gegaan, daar was ook veel te zien. Maar je kan ook niet overal naar toe gaan, je komt vast nog wel een keer terug in Lissabon. Sintra was leuk he, veel kastelen. Het eten in Oostenrijk wordt zeker beter, ook zijn daar zeker winterjassen te koop. Er is veel te zien in Wenen, te veel om op te noemen, succes daar. O, ja in Oostenrijk zijn ze erg streng met de Corona regels, goede vlucht morgen, Mia Klaasssens
  6. Hennie Bril:
    19 december 2021