Eerste reisdag!

2 oktober 2021 - Brugge, België

Vandaag ben ik dan eindelijk vertrokken en kan mijn reis beginnen! Afgelopen weken stond veel in het teken van laatste dingen kopen en aanschaffen. Daarbij moest natuurlijk een reisprogramma worden gemaakt. Ik heb mijn reis nog niet helemaal uitgestippeld, maar globaal ga ik nu eerst België door, dan door naar Luxemburg en vervolgens via Frankrijk naar beneden richting Spanje en Portugal. Vanuit daar kijk ik waar ik dan heenga.

Vanmorgen ben ik vanuit Emmen om 9.20 uur vertrokken vanaf het station. Papa, mama en Jesper hebben mij uitgezwaaid. Vandaag moest ik 4x overstappen en 5 treinen nemen totdat ik op plaats van bestemming was. Via Zwolle, Rotterdam, Antwerpen en Gent ben ik nu aangekomen in Brugge. De treinreizen verliepen heel gemoedelijk en rustig.  Ik reis met een Interrail pas, waarmee ik veel plekken in Europa kan aandoen voor één vaste prijs. Wel zit op sommige treinreizen dan een toeslag die je moet betalen. Het was even uitzoeken hoe zoiets werkt, maar heb geen problemen gehad bij de controles door de conducteurs. Ik heb in de trein vooral geschreven in mijn reisboekje die ik bij mij heb. Ik had deze nog niet up to date (nog steeds niet), dus dat was een goed tijdverdrijf. Eenmaal op het station in Gent aangekomen ben ik een klein stukje met de bus gegaan en vanaf daar was het nog maar een paar minuten lopen naar mijn hostel. Om half 4 was ik daar, dus alles is redelijk snel gegaan. Ik heb mijzelf geïnstalleerd op mijn kamer en ben boodschappen gaan doen. Vervolgens ben ik een stukje de stad ingelopen en heb al wel wat leuke plekjes gezien. Morgen ga ik kijken of ik wat plekken naar binnen kan en ga ik de stad verder verkennen. Wat wel jammer is, is dat het regent hier. Morgenmiddag zou het droog moeten zijn, dus daar hoop ik dan maar op.

Ik blijf hier tot maandag en dan ga ik door naar Gent.

Afgelopen weken heb ik wel veel de vraag gekregen of ik alleen ga en of ik dat niet eng of spannend vind. Het antwoord daarop is: Nee. Ik vind het juist heel prettig om zelf te kunnen beslissen wat ik doen, zonder telkens rekening te hoeven houden met anderen. Verder biedt het een mooie kans om andere mensen te leren kennen. Ik denk dat dit sneller gebeurd als je alleen bent dan als je met iemand samen bent. En als je anderen ontmoet ben je ook niet echt alleen meer :) Waar ik wel mee zat, was of ik alles wat ik mee wil nemen ook mee kon nemen. Dat is gelukt, maar mijn tas zit nu wel propvol. Andere vragen die in mijn hoofd opkomen zijn: Red ik het met het geld dat ik heb gespaard?; Kan ik goedkope en leuke hostels overal vinden; Is er overal wel fatsoenlijk eten te vinden?; Kan ik goede maaltijden maken in de hostels?; Kan ik alles wat ik wil zien wel zien in 3 maanden tijd? Ik denk dat het antwoord op deze vragen vanzelf wel komt. En als iemand tips heeft zijn die natuurlijk altijd welkom. Ook als je tips hebt voor plekken in Europa die ik gezien moet hebben, dan hoor ik die graag, dan kan ik kijken wat ik daarvan vind en of dat voor mij haalbaar is. Ik heb dus ook nog niet echt uitgezocht wat ik overal wil zien. Ja, ik ben iemand die alles graag gezien wil hebben, maar ik wil ook niet te veel al plannen en het ook een beetje op mij af laten komen.

Ik weet niet hoe vaak ik ga schrijven, maar wil dat wel regelmatig gaan doen. Ik denk wanneer ik de tijd heb om weer wat te typen en ik genoeg beleefd heb, dat je dan het volgende verhaal wel ziet verschijnen.

Groetjes uit Brugge!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sieger en Monique Stevens:
    2 oktober 2021
    Dag lieve dochter wij vinden je een kanjer en zijn supertrots op jou dat je dit avontuur aangaat in je uppie. Maar wat je al schrijft, wie weet wie je tegen gaat komen. Veel plezier en liefs Papa ,mama
  2. Aaltje:
    2 oktober 2021
    goede reis en veel plezier
  3. Laura Metselaar:
    3 oktober 2021
    Goede reis, Manon! Veel plezier 🙂
  4. Alberta Hooiveld:
    8 oktober 2021
    Goede reis en heel veel plezier