Luxemburg & Frankrijk

19 oktober 2021 - Bordeaux, Frankrijk

Ik ben al weer meer dan 2 weken onderweg. Soms lijkt de tijd heel snel te gaan en als ik terugdenk aan wat ik al allemaal gedaan heb, dan voelt het al wel weer heel lang. Morgen ga ik alweer naar Spanje namelijk. Dat is nog wel even goed plannen, want Spanje heeft niet zo'n goed netwerk qua treinen als andere landen. Vanuit Spanje Portugal inkomen is bijvoorbeeld erg lastig. Ik heb nu een route uitgestippeld, dus ik hoop dat dat lukt. Als alles dan loopt zoals het moet, dan ben ik op 13 november klaar in Spanje en Portugal. Dan heb ik nog een goede maand om de rest nog te bekijken haha.

De laatste keer dat ik schreef was ik in Leuven. Dat was eigenlijk niet gepland, maar ik had op dat moment mijn creditcard nog niet. Er was wat moeite met dat ding bestellen, dus ik besloot al vast op pad te gaan en deze later te laten opsturen naar de zus van mijn oma die toevallig ook in België woont. Daar ben ik dan maandag ook heen gereisd. Ik heb daar een nachtje geslapen en ben de volgende dag op weg gegaan richting Luxemburg. Ik kwam nu wel echt door mooie gebieden heen met de trein. De reden dat ik ook voor treinreizen heb gekozen. Toen ik aankwam bij mijn Hostel regende het en in de directe omgeving was nog niet zo veel te doen. Ik heb daarop besloten die dag in het hostel te blijven en wat series te kijken en wat dingen uit te zoeken en te regelen. De volgende dag was het wel heel mooi weer. Een beetje mistig en fris in de ochtend, maar dat klaarde gelukkig al snel weer op. Om naar de stad te lopen moest ik eerst de heuvel op. Vanuit daar had ik wel een heel mooi zicht op het dal. Ik ben daarna het stadje ingelopen. Vooral in die binnenstad kreeg ik het idee dat ik een playmobil stadje inliep. Alsof iedereen één taak had en er voor elke functie maar één persoon/poppetje was. Later viel dit wel mee gelukkig haha. Ik was al vrij snel door de stad heen, want hij is niet zo groot of heel bijzonder. Het mooiste vond ik de bosrijke dalen waar de stad aan licht. Daar heb ik dus ook nog een tijdje naar staan kijken. Er was ook een brug die over dat dal heen liep, waar je dan op een speciaal pad onderdoor kon lopen. Dat heb ik nog even gedaan. Vervolgens ben ik terug gegaan naar het hostel en heb ik daar nog mijn serie af gekeken. 's Avonds at ik in het hostel, omdat er geen keuken aanwezig was en de stad te ver weg was. Ze hadden voor 10 euro een soort dagmenu en dat smaakte wel.

Vanuit Luxemburg ben ik naar Straatsburg gereisd. Daar zou ik maar 1 nachtje blijven, dus op moment van aankomst ben ik dan ook direct de stad in gegaan. Ik heb direct de meest bekende kerk opgezocht. Dit is van buiten tot nu toe wel één van de meest mooie en bijzondere kerken die ik heb gezien. Ik wilde er ook in, maar het leek alsof je er voor moest betalen, dus ben ik verder gelopen. Ik ben naar Petite France gegaan. Dit is het gedeelte waar Straatsburg erg bekend op staat. Wat er was, zag er erg leuk uit, maar het viel me toch een beetje tegen. Het was maar een heel klein stukje. De rest van de stad is ook wel leuk, maar ik ben wel blij dat ik hier niet langer geboekt heb. Ik ben uiteindelijk met een andere route weer bij de kerk terecht gekomen. Toen bleek dat je geld moet betalen om de toren op te kunnen, maar als je in de kerk zelf wilt kijken, dan is het gratis. Dus ben ik alsnog de kerk even in geweest. Bij kerken vraag ik mij altijd af hoe dat er vroeger uit moet hebben gezien, toen de kerk net was gebouwd. Wat voor mensen kwamen daar bijvoorbeeld en wat voor dingen speelden zich er toen af. Deze kerk leek ook heel filmisch (alsof er een freaky film op genomen zou kunnen worden). Onderweg met de tram naar het hostel kwam ik nog wat leuke plekjes tegen. Daar ben ik toen naar toe gelopen en heb daar nog wat foto's gemaakt. Ik ben terug gegaan naar het hostel totdat ik ging eten. Ik had in de hele stad telkens al Flammkuchen gezien, dus daar had ik zin in gekregen. Vlakblij het hostel zat een bar waar je ze kon krijgen voor een normale prijs, dus ik heb daar gegeten. 's Avonds heb ik mijn tas ingepakt voor de volgende dag omdat ik er vroeg weer uit moest.

De dag erop ging mijn wekker al om 6.15. En ja dat is vroeg als je moet reizen en alle tijd van de wereld hebt, maar ik moest mijn trein van 7.45 halen richting Parijs. Deze moet je reserveren en alleen die van 7.45 was 10 euro, de rest was duurder, dus echt een andere optie was er niet. Deze trein was binnen 2 uur in Parijs dus ging best wel snel. Het was een gedoe om een kaartje voor de metro te krijgen. Eerst lang in de rij om zelf een 3 daagse ticket te kopen, toen werkte deze niet. Dus ik in een lange rij voor de servicebalie, die deed de poort voor mij open. Vanuit de metro moest ik ook met een bus om bij mijn hostel te komen. In de bus werkte het kaartje ook niet, dus ik ben bij de eerstvolgende halte uitgestapt en heb weer een metrostation opgezocht. Hier ben ik naar de servicebalie gegaan en daar bleek mijn kaart gedemagnetiseerd te zijn. Ik kreeg van hen een nieuwe en mocht deze niet bij mijn telefoon weer instoppen. Uiteindelijk kon ik met mijn bus naar het hostel komen. Dit alles heeft 2 uur geduurd, dus dat houdt in dat ik ook 2 uur lang met mijn zware backpack heb op gelopen. Bij het hostel kon ik mijn spullen achter laten en ben ik richting de stad gegaan. Ik had een kaartje voor het Louvre om half 4. Ik mocht daar gratis naar binnen omdat ik onder de 26 ben (nog wel!). Het was echter nog geen tijd, dus ik ben naar Place de la Concorde gelopen en ben daar in de tuinen van het Louvre gaan zitten. Ik ben iets eerder dan de bedoeling was het Louvre in gegaan. Daar heb ik meteen de Venus van Milo opgezocht en ben in dat gedeelte nog even blijven rondneuzen, omdat ik dat soort beelden vaak wel interessant vind. De volgende stop was de Mona Lisa, alleen stond hier een hele lange rij voor dus ik besloot later terug te komen. Ik heb nog naar wat schilderijen gekeken en heb nog wat gegeten en gedronken. Daarna ben ik wel in de rij gaan staan en heb een foto kunnen maken. Tot sluitingstijd ben ik in het Louvre gebleven, daarna heb ik de metro gepakt naar petit en grand palais om even een fotootje te maken. Grand palais stond echter in de steigers (net als enorm veel anderen gebouwen die ik onderweg tegen kom). Met de metro ben ik nog een stukje verder gegaan naar de Arc d'Triomph. Het was natuurlijk de 3e keer al dat ik in Parijs was, dus ik kon overal even 'snel' langs. Ik heb bij de Mc Donalds nog even wat gegeten en ben toen terug gegaan naar het hostel. De dag erna moest ik weer wat vroeger uit bed, want ik ging onderweg naar Versailles. Ik kon daar om half 11 naar binnen. Ik meende dat het alleen het paleis was en dat er 'gewoon' een tuin bij zat. Dat paleis was ik zo doorheen, maar die tuin was gigantisch. Wel ontzettend mooi om te zien. Helemaal achter de tuin lagen nog wat locaties om te zien, ook daar ben ik nog heen gelopen. Het was gelukkig ontzettend lekker weer die dag. Eenmaal in het hostel aangekomen heb ik mijn was weer gedaan en heb in mijn boekje bijgeschreven. De dag erna heb ik eerst uit geslapen. Ik was nogal moe van de 2 voorgaande dagen en merkte dat ik even bij moest tanken. Vervolgens ben ik met de metro naar de Eiffeltoren gegaan. Daar heb ik eerst een crepe met Nutella gekocht als ontbijt. Vlakbij de Eiffeltoren werd de marathon gelopen. Knap hoe ze dat kunnen, op dat punt hadden ze er al 30km op zitten. Vanuit daar ben ik met de metro naar de Notre Dame gegaan. Ik had de Notre Dame nog niet weer gezien na de brand die daar is geweest. Het was altijd een hele mooie kerk, maar nu stond hij in de stijgers. Heel triest om te zien. Vanuit daar ben ik snel verder gelopen naar het Pantheon. Daar mocht ik ook gratis naar binnen dus dat was mooi meegenomen. In het Pantheon liggen ook veel bekende mensen begraven als: Rousseau, Voltaire, Marie Curie en Braille. Na het Pantheon wilde ik graag bij de Disney winkel kijken aan de Champs-Elysees. Hier hadden ze wel grappige dingen te koop. Tegen de tijd dat ik klaar was was het rond 5 uur. Omdat ik niet al terug wilde naar het hostel, maar ook nog niet wilde eten ben ik richting de Sacre Coeur gegaan. Ik dacht dat ik het metrostation wel met de trap omhoog kon, in plaats van de lift. Bleek dat ding 146 treden te hebben! Maar ik heb het gered haha. Eenmaal bij de Sacre Coeur had ik een prachtig uitzicht over de stad. Ik heb daar ook gegeten. 8,50 euro voor een glas cola! Top! Not!

De volgende ochtend ben ik richting Bordeaux gegaan met de trein. Dit was een TGV. Dat ding kon 300 km per uur, maar ik vond het verschrikkelijk. Je oren doen zeer, dat ding zit helemaal vol. Niemand die op z'n plek blijft zitten en continu langs je heen komt. Maar gelukkig duurde de rit maar 2 uur. Vanaf het station van Bordeaux kon ik met de tram naar het hostel. Deze zit op een hele centrale plek in de stad (vandaar waarschijnlijk ook de naam Central Hostel). Ik was best moe van de reis dus heb rustig aan gedaan die dag. Ik heb 's avonds wat te eten gezocht, maar eindigde weer bij de Mc Donalds. Vandaag ben ik wel Bordeaux echt in geweest. Een hele leuke stad, waar vooral veel jongeren rondlopen. Er zijn veel leuke plekjes. Ik heb 2 uur lang in de zon aan het water gezeten. Was 23 graden dus dat kon lekker. Vanmiddag heb ik mijn route uitgezocht door Spanje heen. Ik heb net nog een lekkere Panini gegeten en ga zo nog even een serie of film kijken denk ik. Morgen reis ik naar San Sebastian.

Ik moet zeggen dat ik het reizen nog goed vol houdt. Soms is het even veel dingen doen of plannen en dat komt vooral doordat ik kort op sommige plekken verblijf. Ik moet een hostel regelen, eten halen, in mijn boekje schrijven, deze blog bij houden, mijn uitgaven bijhouden, de route plannen, treinen regelen enz. enz. Soms neem ik daar dan even een middagje of avond de tijd voor, want dat gaat allemaal in mijn hoofd zitten en komt er niet weer uit voordat ik dat daadwerkelijk gedaan heb. Ik heb nog ontzettend veel geluk met het weer, volgens mij wordt het in Spanje komende tijd ook nog wel redelijk weer. Alleen San Sebastian voorspelden ze niet veel goeds. Dus ik hoop dat dat mee gaat vallen. Spanje gaat qua hostels ook wat goedkoper worden gelukkig. Ik ben ook van plan daar goed te zoeken naar hostels met een keuken, want die waren hier in Frankrijk bijna niet te vinden, waardoor je nooit eens zelf iets kan maken en altijd 'duur' buiten de deur moet gaan eten. Het volgende verhaal dus waarschijnlijk vanuit Spanje.

Groetjes uit Bordeaux!

1. Aaltje:
    Goede reis naar Spanje en Portugal
  2. Sieger en Monique Stevens:
    19 oktober 2021
    Lieve dochter wat neem je ons weer mooi mee in je verhalen. Goed dat je je hoofd leeg maakt door het op te schrijven. Nog een paar dagen dan ben je jarig. Dat zal wel even een vreemd moment zijn. Dikke kus van ons
  3. Gerda:
    19 oktober 2021
    Mooi verhaal Manon, wij hadden jou oma zaterdag gesproken en die vertelde ons al dat je in Parijs zat. Veel succes en plezier nog op je reis.
    Groetjes Jan en Gerda
  4. Jolanda:
    19 oktober 2021
    Lees met veel plezier je verhalen. Echt stoer van je zo'n reis helemaal alleen. Heel veel succes en bovenal heel veel plezier gewenst. Wacht je volgende verhaal weer af. Groetjes Jolanda
  5. Mia Klaassens:
    20 oktober 2021
    Manon het is geweldig wat je allemaal onderneemt en dat allemaal in je ééntje, je Engels komt nu goed van pas. Je kan vanuit Santander waarschijnlijk wel een excursie boeken naar Picos de Europe, de foto's heb je bij mij gezien, geweldig mooi natuur. Nog heel veel plezier en rust op tijd een keertje uit, reizen is best vermoeiend. groet Mia