Spanje (bijna een maand onderweg)

31 oktober 2021 - Sevilla, Spanje

Inmiddels ben ik al weer een tijdje in Spanje. Dus dat wordt weer tijd voor een nieuw verhaal. Ik wil in ieder geval meegeven dat ik jullie reacties onder de verhalen allemaal lees en erg leuk vind om te lezen, maar aangezien een verhaal vaak al 1 of 2 uur kost om te schrijven, reageer ik niet op deze berichten, aangezien het mij dan ontzettend veel tijd in beslag neemt. Dus weet dat ik ze zeker lees! En willen jullie wat weten, dan mag je dat altijd vragen natuurlijk, dan reageer ik wel haha.

De laatste keer dat ik schreef zou ik naar San Sebastian vertrekken, dus dat is waar ik nu dan ook verder ga schrijven. Ik kon nu voor het eerst niet mijn complete reis doen met mijn interrail ticket. Spanje is niet altijd gemakkelijk te noemen met het openbaar vervoer. Ik kon reizen tot aan Hendaye aan de Frans-Spaanse grens. Vanuit daar moest ik een aparte ticket kopen, zodat ik vanuit daar direct richting San Sebastian kon gaan. Dit was een ticket voor een trein/tram achtig vervoer. Dit koste nog geen 3 euro, dus dat scheelde wel. Vanuit het station waar ik uitstapte ben ik met de bus naar het hostel gegaan. Ik was daar vrij op tijd, dus ik kon nog even een rondje in de omgeving lopen. Het hostel stond niet ver bij het strand vandaan dus daar heb ik nog even gekeken. Vervolgens moest ik wat te eten zoeken. Dit was nog wel lastig, maar ik heb uiteindelijk nacho’s gevonden. ’s Avonds ben ik met 2 kamergenoten wat in de stad gaan drinken. De dag erna heb ik een rondje gelopen door de rest van San Sebastian. De stad zelf is niet heel bijzonder, maar ik vond vooral de kustlijn erg leuk. Op dagen waarvan ik weet dat er niet veel bezienswaardigheden te zien zijn, dan slaap ik vaak uit. Dan kan ik daarna rustig een rondje lopen, als ik dan terug ben, dan doe ik wat voor mijzelf. Ik moet vaak ook vooruit denken, op deze dag in San Sebastian heb ik bijvoorbeeld ook al uitgezocht hoe ik de dag erna het beste naar Bilbao kan reizen (aangezien dat ook niet kan met interrail) en wat dat mij kost.

Ik ben dus de dag erna naar Bilbao gereisd. Dit was weer met zo’n tram/trein geval. Ik zou maar 1 nachtje in Bilbao blijven, omdat de stad zelf niet zo interessant is. Ik ben daarom al vroeg vertrokken, zodat ik nog wel wat zou hebben aan mijn dag. Rond een uur of 12 kwam ik bij het hostel aan. Ik moest wel vanuit de metro een steile heuvel omhoog lopen met mijn zware tassen op de rug. Gelukkig kon ik mijn spullen achter laten in het hostel. Ik ben de stad in gegaan, waar ik eerst mijn reis voor de volgende dag heb geregeld. Dit was namelijk wel met interrail, maar je moet vaak een zitplek reserveren anders kan je niet mee. Nadat dit gelukt was, ben ik naar het Guggenheim museum gegaan. Ik wist niet hoe ik dit zou gaan vinden, omdat het een museum is voor moderne kunst. Het gebouw zelf is al een kunstwerk, veel bijzondere vormen. Eenmaal binnen, zag je dit ook weer terug aan de binnenkant van het gebouw. Ik moet zeggen dat ik de meeste kunst binnen erg interessant vond. Wat ik ook bijzonder vond, was dat er één enorm kunstwerk staat van Richard Serra: The matter of time. Dit zijn verschillende grote ruimtelijke figuren waar je doorheen kunt lopen. Ik kende deze uit de boeken van Dan Brown, maar had daardoor het idee dat ik er al eens geweest was. Ik ben hierna terug gegaan naar het hostel.

De dag erna vertrok ik alweer vroeg richting Madrid. Ik moest op tijd weg aangezien dit een treinreis was van dik 5 uur. Ik kwam wel weer langs hele mooie gebieden met heuvels en bergen. In Madrid zat mijn hostel aan Grand Via, dit is een van de drukste winkelstraten midden in de stad, dus dat was wel een goede locatie. Ik heb toen ik aankwam gelijk mijn kleding weer gewassen, want dat was wel weer nodig. Alleen het hostel had geen wasmachine, dus moest ik naar zo’n wasserette toe. Terwijl mijn was in de wasmachine zat, ben ik maar richting de Starbucks gelopen. Gelukkig zijn die wasmachines en drogers vrij snel klaar dus in een dik uur was ik klaar met wassen. Ik ben ’s Avonds de stad niet meer in geweest. De dag erna heb ik dat wel gedaan. Ik ben vanuit het hostel gaan lopen richting bepaalde locaties die ik van te voren al had uitgezocht. Ik vond Madrid wel heel druk, maar iedereen was wel heel relaxed. Terwijl ik naar één van de locaties liep, kwam ik een grote straat tegen, waar veel mensen stonden te wachten. Er stond ook politie te paard, dus ik had het idee dat er wat aan zat te komen. Ik wist niet wat, maar ben ook maar blijven wachten. Toen kwam er een politieauto aan met daarachter wat mensen. Nog niet zo heel bijzonder, maar die mensen bleken schaapsherders te zijn, dus daarachter kwam een hele horde schapen en geiten gelopen. Dit blijkt een festival te zijn wat ze elk jaar hebben waarbij ze met honderden schapen door de stad heen trekken. Heel bijzonder was dat. Vervolgens ben ik de rest van de stad nog doorgelopen. 's Avonds wilde ik graag de Formule 1 kijken. Vanuit het hostel hadden ze dat ook door, dus hebben ze groot scherm aangezet, dus kon ik het mooi daarop volgen. Wel met Spaans commentaar, waar ik vrij weinig van begreep. Maandags was ik jarig. Zo voelde het niet helemaal. Ik kreeg natuurlijk wel felicitaties, maar in Madrid wist niemand dat ik jarig was. Nu ben ik op mijn verjaardag ook nog naar de dokter geweest. Ik kon al 3 nachten niet slapen van een allergische reactie wat enorm jeukte. Ik kwam via een apotheek bij de dokter terecht. Ze konden bijna alleen maar Spaans, maar heb duidelijk kunnen maken waarvoor ik kwam. De dokter sprak ook alleen maar Spaans, dus via Google translate heb ik kunnen vertellen wat er aan de hand is. Ik kreeg uiteindelijk 2 spuiten met medicijnen en moest de rest van de medicijnen bij de apotheek halen. Hierna had ik besloten maar even wat lekkers te halen bij de bakker. De rest van de dag heb ik maar mijn serie verder gekeken.

De dag na mijn verjaardag vertrok ik naar Barcelona. Ik was al eens één dag in Barcelona geweest, maar dan krijg je niet echt een goede indruk van een stad en dit was ook al weer jaren geleden. Het hostel waar ik zat had gratis diner elke avond, dus dat was mooi meegenomen (en onverwacht). Die eerste avond heb ik niet heel veel meer gedaan. Ik had namelijk nogal een slaaptekort, dus heb die eerst ingehaald, omdat de medicijnen zijn werk deden. De dag erna ben ik door Barcelona heen gelopen. Eerst heb ik wat kerken en bijzondere gebouwen bekeken en ben ik een stuk over de Ramblas gelopen. Ik heb nog even een tijdje in de haven gezeten, waar ze enorme meeuwen hadden. Vanaf daar ben ik met de metro en bus naar Park Güell gegaan. Dit park is aangelegd door Gaudí. Het ligt bovenop een heuvel dus ik kon ook mooi over de stad en de zee uitkijken. De dag erna was het plan naar de Sagrada Familia te gaan. Op dat moment kwamen wat studenten het hostel in die een opdracht hadden om wat meer te weten te komen over backpackers en hun reis. Ik ben met hen wat gaan drinken en heb hen daarmee geholpen. Daarna ben ik alsnog naar de Sagrada Familia gegaan. Ik twijfelde of ik naar binnen wilde aangezien de entree 24 euro was. Ik heb het wel gedaan. De kerk is ontzettend lelijk van binnen, maar wel heel bijzonder. Gaudí heeft het natuurlijk ontworpen, maar hij had nogal bijzondere ideeën. Ik moet zeggen dat ik het alsnog geen 24 euro waard vond. Ik had ook een beeld van Barcelona toen ik daar voor de eerste keer was, maar op de één of andere manier zag alles er toch anders uit. Ik ben terug gelopen vanuit daar naar mijn hostel en heb 's avonds mijn tas al weer even ingepakt, zodat ik niet te veel de volgende ochtend hoefde te doen.

Ik ben vrijdag naar Valencia gereisd. Ik was vergeten de dag ervoor mijn treinticket te reserveren dus ik was op tijd (een uur van te voren) naar het station gegaan, zodat ik dit nog kon regelen. De trein bleek vol en ook die van de rest van de dag bleken al vol te zitten. De man wees mij op de regionale trein die 10 minuten later zou vertrekken. Deze heb ik genomen. Deze duurde alleen wel veel langer en was ook minder comfortabel. Ik ben eerst naar Tortosa gereisd en vanuit daar kon ik naar Valencia. Uiteindelijk was ik alsnog rond dezelfde tijd in Valencia. Toen ik net in mijn kamer in mijn hostel was, kwam er nog iemand binnen. Ik herkende haar vanuit het hostel in Barcelona, daar hadden we even gepraat, maar verder niet onze reisplannen gedeeld. Zij komt ook uit Nederland. Dus dat was wel toevallig. We hebben samen gekookt en hebben een poging gedaan om 's Avonds aan een Pub Crawl mee te doen, alleen liep alles een beetje verkeerd. Dus zijn we terug gegaan naar het hostel. De dag erna heb ik eerst mijn was gedaan, want dit was weer eens nodig. Ook moest ik nog van alles regelen, waaronder mijn treinticket. In het ene station werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, dus ben ik naar het andere station gegaan. Daar kon ik alles gelukkig makkelijk regelen. Uiteindelijk kon ik dan ook de stad nog bekijken. Ik ben door de oude binnenstad gelopen. Wel een hele leuke stad, maar niet echt heel veel bijzondere gebouwen. 's Avonds heb ik samen met de andere Nederlandse op nieuw een Pub Crawl geprobeerd. Deze was wel heel leuk. Ik ben uiteindelijk rond een uur of 2 weer terug gegaan, omdat mijn trein vroeg vertrok.

Vanmorgen ben ik dan richting Sevilla gereisd. Dit moest via Madrid. Eigenlijk verliep alles wel heel simpel. Ik heb de rest van de dag rustig aan gedaan, omdat ik nogal moe was. Morgen ga ik de stad echt bekijken. Woensdag reis ik naar Portugal.

Ik ben nu bijna een maand weg. Ik moet zeggen dat de tijd eigenlijk best wel snel gaat. Anderzijds als ik terugdenk aan die eerste dagen in België dan voelt dat al weer heel lang geleden. Alsof ik tussendoor al weer thuis ben geweest. Het weer is ook nog steeds best goed te doen. Telkens nog rond de 20 graden. Alleen in Valencia had ik wat regen (maar niet de soort waar je erg nat van wordt). Wat hier wel lastig is, is dat ik geen woord Spaans spreek en dat veel Spanjaarden geen Engels kunnen. Dus vaak moet ik met handen en voeten uitleggen wat ik bedoel. Maar dat lukt dan ook wel weer. In het noorden van Spanje vond ik de Spanjaarden ook niet zo vriendelijk overkomen. Dit veranderde hoe zuidelijker ik kwam. Ik weet niet wanneer ik mijn volgende verhaal typ en waar ik dan ben. Ik weet ook nog niet zeker waar ik na Portugal heen ga. Ik zal hoogstwaarschijnlijk een vliegtuig ergens heen moeten nemen, dus kan heen waar ik wil. Als jullie nog wat specifieks willen weten dan hoor ik het wel :)