Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel en nu Leuven (een week onderweg)

10 oktober 2021 - Leuven, België

Gisteren ben ik al weer naar mijn 5e locatie gereisd. Na Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel ben ik nu in Leuven. Ik had al een deel van dit verhaal getypt, maar dat ben ik nu kwijt. Dus ik hoop dat ik alles nog een beetje weet. Ik ben het eerste weekend dus aangekomen in Brugge. De eerste dag had ik al wat van verteld dus ik ga verder met de zondag. Toen regende het ook enorm. Maar ik wilde toch wat van de stad zien, dus ben met een poncho om de stad gaan verkennen. Ik ben de route langs het water gelopen. De stad is niet heel groot, dus na een uurtje had ik eigenlijk alles wel gezien. Ik denk dat het een zeer leuke stad is als het droog en warm is, omdat je dan lekker op een terrasje kan zitten of een leuk boottochtje kan maken. Na het uurtje lopen ben ik terug gegaan naar het hostel om op te drogen en op te warmen. Ik heb wat series gekeken en ben daarna weer op pad gegaan. Ik ben richting het begijnhof gelopen. Volgens Wikipedia is een begijnhof een verzameling van individuele en/of gemeenschappelijke woningen, huizen en conventen. Deze zijn meestal in de nabijheid van een kapel of kerk. Het begijnhof in Brugge staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Ik vond het wel bijzonder om even gezien te hebben. Daarna ging ik naar het Minnewater. Dat is een klein meertje aan het Minnewaterpark. Ik wilde daar een mooie polaroidfoto maken, maar mijn batterijen bleken leeg te zijn. Goed voorbereid als ik ben had ik een extra paar meegenomen. Toen ik deze erin deed, deed hij helemaal niets meer. Ik dacht dat het eraan lag dat ik geen alkalinebatterijen erin had gedaan, wat wel wordt aangeraden. Dus ik snel naar de dichtstbijzijnde winkel nieuwe batterijen gehaald. Deze wilde ik erin doen en ook daarmee kreeg ik het niet voor elkaar. Toen ik goed keek bleek dat ik één van de batterijen er telkens verkeerd om in stopte. Niet slim! Maar ik kon gelukkig weer foto's maken. Hierna ben ik weer naar het hostel gelopen. Ik heb mijn eerste echte maaltijd gekookt in een hostel, wat prima smaakte. 's Avonds heb ik nog weer wat series gekeken en ben ik gaan slapen.

De volgende ochtend ging ik op weg naar Gent. Met de trein was het maar een klein stukje die kant op. Vanuit het station van Gent heb ik de tram genomen richting het hostel. Ik kon het hostel nog niet in, maar mocht mijn spullen daar wel achter laten. Ik wilde graag de stad zien. Dat ging heel makkelijk want het hostel stond midden op de meest toeristische locatie die je daar kan bedenken. Ik ben als eerste naar Gravensteen gelopen. Dit is een middeleeuwse burcht waar ik een rondtour heb gedaan. Vooral het uitzicht van bovenaf was mooi om te zien. Vervolgens heb ik een ronde door de stad gelopen en ben ik nog een kerk binnen gegaan. In de avond heb ik een free walking tour gedaan. Met een groep van 4 personen en een gids ben ik de stad nogmaals door geweest, maar dan met informatie over de geschiedenis van de stad en legendes die daar rondgaan. Zo'n tour is zoals de naam al doet vermoeden gratis, maar je geeft de gids vaak wel een fooi. Ik vond deze tour leuk gegeven en zeer interessant ook.

Dinsdag ben ik richting Antwerpen gegaan. Mijn verwachtingen van te voren van Antwerpen, waren relatief hoog, maar dit viel uiteindelijk een beetje tegen. Antwerpen heeft leuke plekjes, maar ook veel plekken die minder mooi zijn. Ik zou hier twee nachten verblijven, maar ik wist niet zo goed wat ik zou moeten doen. Dus ik heb de eerste dag vooral wat rondgelopen bij de meest toeristische plekjes. De volgende dag besloot ik eerst de winkelstraat Meir af te lopen. Dit bleek wel een hele gezellige straat/buurt. Voor de middag had ik weer besloten een free walking tour te doen. Ik dacht: als de stad zelf niet zo interessant is, dan is de geschiedenis dat misschien wel. We waren nu met een groep van 11 mensen en een gids die wat ouder was. Deze man vertelde wel een goed verhaal, maar vertelde deze minder interessant dan die uit Gent. Uiteindelijk heb ik het toch nog leuk gehad in Antwerpen.

Donderdags ben ik naar Brussel gegaan. Brussel was de eerste echte grote stad en ook met een aantal bezienswaardigheden die je echt gezien moet hebben. Ik ben de eerste avond direct naar het marktplein gelopen en heb de Manneken Pis gezien. De Manneken Pis was zeer klein. Het marktplein trok wel echt mijn aandacht. Ik heb ook of course een Brusselse wafel gehad met Nutella en aardbei. Zeker een aanrader. 's Avonds heb ik voor het eerst mijn kleding gewassen. Was wel even een struggle, omdat de droger nog niet vrij was en er telkens net iemand voor mij aan was. Maar gelukkig was ik vroeg op de avond daar al aan begonnen, dus had het wel voor het slapengaan weer droog. Dus voor de volgende keer kijk ik eerst of de droger vrij is voordat ik mijn was in de wasmachine gooi. De dag erop ben ik 's ochtends na het ontbijt richting het Atomium gegaan. Wat is dat ding lelijk! Maar tegelijkertijd ook interessant. Ik twijfelde even of ik ook naar binnen zou gaan, maar dat heb ik wel gedaan. Met de lift ging ik omhoog en had een panorama uitzicht over de stad. Daarnaast was er een soort tentoonstelling te zien over het Atomium zelf. Dit was inclusief een soort lichtshow in een roltrap en in 1 van de bollen. Wel heel leuk gedaan. Daarna heb ik even op een soort terrasje gezeten onder het Atomium, want het was ontzettend lekker weer die dag. Ik ben een stukje verder gelopen door een klein parkje heen naar de tram. Met de tram ben ik de stad door gegaan, zodat ik wat meer zou zien dan alleen de muren van de metro. Ik wilde richting het Botanique. De kruidentuin, dit zag er op de foto's namelijk wel grappig uit, maar bleek aan te worden gewerkt en was niet echt de moeite waard. Echter was ik net ervoor een kerk tegengekomen in de tram, dus ben die kant op gelopen. Dit bleek de St-Michiels en St-Goedelekathedraal te zijn die ook op mijn lijstje stond. Ik heb daar nog even in gekeken en ben toen naar een park gelopen die dichtbij was, die ook op mijn lijstje stond. Het park was niet zo heel bijzonder. Echter kwam ik net na het park bij het koninklijk paleis uit. Deze stond blijkbaar niet op mijn lijstje, maar ben wel blij dat ik deze tegenkwam. Daarna ben ik met de bus weer terug richting het hostel gegaan, wat eigenlijk dichterbij bleek dan ik had verwacht. In het hostel raakte ik aan de praat met mijn kamergenote. Samen zijn we nog even Brussel zelf in gegaan en hebben we wat gegeten. Deze avond ging ik vroeg slapen.

Zaterdagochtend heb ik eerst nog een lange tijd in het hostel in Brussel gezeten. Ik kon namelijk pas om 2 uur in het hostel in Leuven, maar ik had mijn zware spullen bij me, dus ik dacht dat het beter zou zijn nog even iets langer in Brussel te blijven. Eenmaal in Leuven aangekomen heb ik even rustig daar gezeten en de boel een beetje verkent in het hostel. Toen raakte ik aan de praat met mijn nieuwe kamergenotes. In de avond zijn met met een groep de stad hier in geweest.

Zondags heb ik eerst uitgeslapen. Met 2 anderen uit de groep van de dag ervoor heb ik ergens pancakes gegeten en het Begijnhof bezocht hier. De rest van de dag was eigenlijk een lui dagje.

Ik hoop dat jullie zo een beetje een idee hebben wat ik de afgelopen week heb gedaan. Ik heb het zeker nog naar mijn zin. Ik merk wel dat als ik voor de eerste keer ergens kom, dat ik heel erg moet wennen. De stations van de steden staan vaak net buiten de stad en in de minder mooie gebieden. Vaak komen dan de eerste gedachten: "Oh is dit het?", "Is het wel veilig hier?" of "Ga ik het hier wel naar mijn zin hebben? ". Hetzelfde geldt eigenlijk voor de hostels. Maar na even gewent te zijn en dan dingen te bezoeken, valt het eigenlijk altijd wel weer mee en kan ik daar heel snel overheen stappen eigenlijk. Ik merk nu dat er steeds meer contact met anderen in hostels volgt en dat is wel heel gezellig. Op zich gaat het ook goed met het budget en met het vinden van eten. Ik moet wel meer gaan drinken, want ik merk echt dat ik dat te weinig doe nu. Ik zorg nu dat als ik in een supermarkt ben ik niet alleen drinken voor die dag haal, maar even wat extra, zodat ik altijd wat op voorraad heb.

Deze week is het de bedoeling dat ik uiteindelijk richting Luxemburg ga. Dus een ander land! Ben benieuwd!

Groetjes uit Leuven!

1. Aaltje:
    10 oktober 2021
    Ja Brussel Manneken pis is inderdaad heel klein wij hadden wel iets groter verwacht en het Atomium vonden wij toen ook tegen vallen maar dat is al wel meer dan 35 jaar geleden
    veel plezier verder met het reizen naar Luxemburg vonden wij wel een leuke stad
    de groetjes van Jan